Sunday, April 25, 2010

::Sahabat...vs..Kekasih::

Salam semua...
just entry pendek yg nk dikgsi kn...

ermm...
sahabat dan kekasih...dua2 mrupakan org penting dlm kehidupan kita...
masing2 ade kelebihan dan kekurangan sndiri...
masing2 ade keistimewaan tersendiri...
wajar ke kekasih di tggal kn demi sahabat?
wajar ke sahabat di tggal kn demi kekasih?
haha...tepuk dada, tanyalah Iman...jgn tnye Aiman lak...sbb Aiman x kisah...ade dia kesah? ade? haha...


ermm...
bg aku la kan...kalu gado2 ngn kekasih, konpem2 carik sahabat gak...
kalu gado ngn sahabat plak, konpem2 carik kekasih...
dua2 tmpat mgeluh...tmpat mgadu pilu duka lara sumer...
so...konklusi nyer...jaga la sahabat anda demi kecerian anda...
jaga la kekasih anda demi kebahagian anda...
jaga la batas budi perhubungan anda demi saham akhirat sana....


ermm...
ade kekasih, tggal kn sahabat...x jadi hape...
ade sahabat, xde kekasih...aku rase, no poblem...
sbb...jodoh sumer kt tgn Allah...
Allah Maha Mengetahui...Allah Maha Penyayang...
masakan Allah akan mmberi kn kita jodoh yg buruk, tatkala mlut sentiasa berteman kn doa2 keramat...
masakan Allah mghalang jodoh kita, tatkala Allah mghukum kn bahawa kahwin itu suatu ibadah...
masakan Allah menjadi kn hubungan kita dgn pasangan kita huru hara, tatkala Allah itu Maha Penyayang terhadap hmbaNya... kalu di pikir2 kn, msti ade hikmah di sebaliknye...
Nabi Muhammad S.A.W ade mgajar kita cara2 nk solat istiqarah kn? haa...jom kita same2 guna petua berkesan dr Baginda ini...insyaAllah, diberi petunjuk dariNya...


ermm...
aku tgk, abah aku..pak2 sdara aku...n yg swaktu dgnnya...diorg berkawan dgn kwn2 diorg...dari kecik, main guli same2...smpai ke tua...sampai mati...
insyaAllah, kwn ni terjaga perhubungan smpai ke akhir hayat...
pasangan kapel? haha...sape brani kerat jari, yg si dia tu konpem akn jadi isteri @ suami korg nti?
aku x cakap, xde...ade yg berkekalan...Alhamdulillah...rezeki diorg...
aku jgk x cakap bnda tu x mgkn...nothing imposible an? (^^)
konklusi? smyg la solat sunat istiqarah...hehe


ermm...
entry ni, aku xde berkenaan ngn sape2 pn...
entry ni, aku tulis utk sang sahabat dan sang kekasih...
mitak maaf byk2 atas segala kesilapan penulisan skema ku ini ye kwn2...
aku luah kn pndapat je...hehe...


ermm...
majulah sukan utk negara...
wassalam..(^^)..

p/s : perghhh...1st tyme aku wat penulisan skema n berilmiah...hehe...pape pn, aku sentiasa mendoa kn kebahagian kwn2 aku yg berpasangan...smoga korg dpt jaga pasangan korg baek2 mgikut jalan yg btol n berbahagia selalu...aminn...=)

21 comments:

ace said...

perghhh...
ak taw ko marah ak pik,tp xkn xde ruang2 kemaafan ddlm hati kecil mu itu?ak insan biase hanye mengharap setitis harapan dan kasih-sayang tak kira teman2 atau pn kekasih2...sape ak tanpe mu pik,mu doh la kacak lg ensem,mmg berbaloi saem nga mu...tobak nausoha kecek ni...

Ecsenius said...

haha...aku bkn oyat ko mu la bond woih!! x oyat ko sapo2 pn...aishh...
relex sudaa...mu nga cu'in pasangan ideal kowttt...lgpn, bgus mu kapel nga dia...mu budak baek...buleh bimbing dia...go go go bond! haha...
n satu lg...aku x pnah pn marah kt kgkwn aku lorh...kalu ade majuk2 tu, bese ar...nk b'manje2 cket..kah3...mklum la..aku anak sulong..xtahu nk manje ngn sape..

p/s : dont wory...aku sntiasa doa kn kebahagiaan kwn2 aku..hehe...

Unknown said...

assalamualaikum..

hanya sebagai peringatan, pelihara ukuwwah, bersahabat dgn sesiapa pun krn Allah..menjaga silaturrahim selama2nya..

dlm masa yg sama, ikhtilat sentiasa terpelihara,, menjaga batasan pergaulan lelaki n perempuan, tidak kira atas istilah apa juga...

2 perkara andai dijaga sebaik mgkin, ikhtilat dan ukhuwah, pastikan terasa manisnya iman...

Ecsenius said...

syukran...
terima kasih atas nasihat yg diberi..=)

tang teng tong said...

ak totally like dis post pik.
pkir2 balek,ak terase gop pik..
siyes xnipu..
bnyk mu pehe ak selamo neh..
trimas kaseh ya pik.jasa mu dikenang:)

Ecsenius said...

rilek teng...kalu bukey saem, sapo lg nk tulong kito...family, duk jauh2 blako...tggal saem2 la hok jd tulang blkg kita...
baek kondisi tulang belakang kita, maka sehat lah kita..haha...
mu pn byk jgk tlg aku...
tlg mnolong amalan mulia..

Tafseeradiome said...

dia sahabat baik saya dan saya ada rasa syg mcm nak dia jd kekasih saya.bila dia rayu ajak saya buat benda tak elok..saya tinggalkan dia.sy taknak jadi cam perempuan yang kerana sayang agama tergadai.dia respek saya sbb saya taknak buat..skrg sy hilang seorang sahabat yg amat rapat dgn sya.kekasih?.. Allah selalu ada.

mmg akhir zaman, seorang ustaz boleh ajk sy buat benda tak elok.tp,dia minta maaf kat sy.sy harap dia takkn buat lgi dah

aniemah said...

i like!! heheh.. skandal x da ka? hehehe... wekss!~ memain arr.. yezza kwn sampai mati k!!~

Cik Nina said...

waahhh..entry terbaek!
ermm..sahabat & kekasih..4 me..sahabat penting..coz, ngan kawan..ape2 kite bole ceriter..ta ya nk cover2 de..klu kekasih..byk yg perlu ditapis agar x myinggung perasaan dye....

SAHABAT ooo SAHABAT..=D

Ecsenius said...

ili be akmal : ermm...ustaz skg juz pada nme..bkn sumer, tp ade sebahagian..tahniah sbb anda seorg yg bermuhasabah diri dan beristiqamah dlm mmpertahankan hak anda sebagai seorg hmba Allah yg taat..=)

Ecsenius said...

anim : hehe..scandal? haa...nti aku wat masuk lam entry strus nyer..ciap ar ko nti..mcm la aku x tahu an? wahahaa...xp

dyanina : hehe...betol2..tp bab2 jaga perasaan ni, bkn sumer org kita blh jaga....msti ade gak yg tersyasyul an? susah tu..hehe...

fakhri fadullilah said...

salam saudara yg dikasihi..
ku xdapat bc entry ni.. silau, sakit mata ku.. leh tak awk tukar background nye.. hehhee...

Ecsenius said...

haha...okeh sdara ku yg dikasihi...nti aku tukar...
jgn lupa wat balik kek lapis srawak tuh!

Azrul Adnan said...

terbaek pik...
memang berbaloi2..
haha..

jantan sikit..

kalau aku..aku pilih sahabat...
kalau nak kekasih..mungkin dia berada dlm kalangan sahabat kita..hahaha
peace no war..

majulah rakan muda untuk ump..
keaktifan anda nadi kami

Ecsenius said...

perghh...mne tawu bond tetiba jd kekasih ko an...kah3...
oit2...aku nk gak masuk rakan muda...aishh..

syed said...

dgn adanye kasih sayang lar kita lahir kat dunia nie.....
jd hargai lar kasih dan syang yg kita ada sbb bkn semua org dpt merasainye...

Ecsenius said...

pergh...datang lg sorg mat jwg...hhaha...okey, aku srender...yg ni mmg xleh lwn..jiwang bebenor neh..

syed said...

najis ....
btl ler....bond tu yg jiwang...
huh...

Ecsenius said...

hahaha...bond bljar ngn ko...

fakhri fadullilah said...

sahabat n buah hati?
nak lebihkn siapa?
erm.. tgk situation gak ar.. tp kna jaga silaturahim..

syed said...

oit....
sbnarnye ak yg blajar ngan bond...
tiap2 mlm jumaat ak blajar ngan dia...
ayat2 dia mmg jiwang abis la....
klh A samad said...